Nowe nauczanie i uczenie
Można powiedzieć z całą pewnością że współcześni uczniowie to pokolenie cyfrowe. Potrafią posługiwać się komputerami, tabletami i smartfonami, w połączeniu z Internetem. Komunikują się poprzez rożne komunikatory, umieją wykonywać swoje profile tożsamości, a w/w urządzenia są również przez nich wykorzystywane do gier i zabaw. Zadaniem nauczycieli jest posłużenie się tymi samymi urządzeniami w procesie nauczania tak żeby lekcje były prowadzone w sposób nowoczesny i atrakcyjny a efektywność uczenia była jeszcze wyższa.
Przekazywana wiedza poprzez tablice i monitory interaktywne daje efekty lepszej komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. Wzrasta prestiż szkoły, która używając nowoczesnych rozwiązań interaktywnych i programów jest postrzegana jako nowoczesna.
Tablice interaktywne są częścią wyposażenia ponad 90% klas brytyjskich szkół podstawowych. Badania naukowe (m.in. prof. Somekh), przeprowadzone w 2007 roku na zlecenie brytyjskiego rządu, wykazały, że używanie tablic interaktywnych wpływa na zwiększenie motywacji uczniów do nauki. Wyniki badań zostały opublikowane w raporcie o inwestycjach rządu w technologie informacyjne i komunikacyjne w szkołach podstawowych. Mając świadomość, że motywacja wpływa na osiągnięcia uczniów, można powiedzieć, że tablica interaktywna to dobry start do polepszenia jakości nauczania. Wielki wkład w poznanie efektywności nauczania po wprowadzenia tablic interaktywnych w tok nauczania miał profesor Rae Condie z Strathclyde University Scotland. Jego zdaniem używanie tych urządzeń wniosło więcej niż jakakolwiek inna technologia.
„Badania wykazują, że większość uczniów i nauczycieli uznaje wprowadzanie technologii edukacyjnych do klasy za pozytywną drogę rozwoju. Te nowoczesne technologie zwiększają motywacje uczniów i nauczycieli oraz zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacji. Jesteśmy świadkami następującej zmiany w sposobie myślenia nauczycieli o zdobyczach nowoczesnej technologii w służbie edukacji, z początkowego sceptycyzmu do optymizm i pewności, że efekty ich używania idą w dobrym kierunku.”
„Efekty używania technologii niemal w każdym przypadku są pozytywne, zwłaszcza, jeżeli w klasie używa się tablic interaktywnych wraz z innymi technologicznymi nowościami.”
„Oprogramowanie zawierające animacje i zdjęcia w połączeniu z użyciem tablic interaktywnych pomaga uczniom zrozumieć abstrakcyjne tematy i pojęcia poprzez użycie konkretnych przykładów w formie graficznej, np. zdjęć lub symulacji uzyskanych za pomocą
mikroskopu.”1
Stanisław Staniak
1. http://www.eduscience.pl/artykuły/efekty-korzystania-z-tablic-interaktywnych-w-praktyce-szkolnej